"By leczyć ducha musisz się nauczyć śnić"
- fragment wypowiedzi syberyjskiego szamana zaczerpniętej z literatury antropologicznej
"W fazie planowania działania ważna jest wizualizacja pragnienia."
- bardzo częsty fragment zawarty w pismach filozoficznych.
Nie od dziś wiadomo, że siły ONZ wykorzystywały techniki znane z RPG do swoich szkoleń. Uprawiano wtedy specyficzne gry terenowe, skądinąd oparte na dramie. Ta natomiast stała się ulubionym narzędziem francuskich nauczycieli oraz zasłużyła na książkę o znamiennym tytule: "Drama na lekcjach języka polskiego". Widać, że zatem jest to bardzo rozległa dziedzina, niepodlegająca tylko i wyłącznie kryteriom zabawy.
Że nie jest to czysty eskapizm przekonało się już wielu. Gry fabularne stanowią znakomitą bazę wychowawczą. W nich można 'przetestować' różne zachowania i charaktery. Podczas takiej symulacji pełnej nauki nikt nie cierpi, gdyż wszystko dzieje się w wyobraźni. Jedynie kontrowersje objawiają się bardziej realnie, czyli na płaszczyźnie inteligencji i werbalnej komunikacji międzyludzkiej.
Dlatego też, fantastyka wraz z całą gamą literatury (nota bene bardzo często ponadczasowo poruszającej tematykę moralności, etyki ect) oraz gier może być czystą, niezobowiązującą rozrywką tak samo jak, bardzo zaawansowaną ideologią. Ponadto, każdy ma prawo podchodzić intymnie do swoich zainteresowań. Dla jednych będzie to czysta rozrywka, dla innych bardzo intelektualna uciecha pełna szamańskiej mistyki
i magii.
Pozdrawiam,
O